کاربردهای استویا

7 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 3 اسفند 1395 در ساعت 12 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

استویا

شکر برگ (Stevia) یک گیاه چند ساله علفی می باشد و پیدایش آن درکشور پاراگوئه و برزیل است. این گیاه بیشتر در کنار رودخانه ها به دلیل رطوبت خوب رشد می کند. گیاه استویا به دمای متوسط بین ۱۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد و رطوبت 60 تا65٪ درجه نیاز دارد. جنس استویا از گونه علفی،درختچه‌ای و نیمه درختچه ای است. شکر برگ استویا یکی از متمایزترین جنسها در قبیله Eupatorieae و تیره  Asteraceae می باشد.گیاه استویا برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ میلادی به اروپا آورده شد ولی چندان مورد استفاده قرار نگرفت تا اینکه در انگلستان طی جیره بندی شکر درجریان جنگ جهانی دوم زیر کشت قرار گرفت که امروزه از استویا در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن به عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود.

آزمایشهای کلینیکی نشان داده که شیرین برگ استویا به تعادل قند خون کمک ویژه ای می کند وبه همین دلیل مصرف استویا و عصاره آن در بسیاری از کشورها اروپایی به عنوان یک داروی واقعی برای بیمارانی که از دیابت و هایپوگلیسمیا وفشار خون رنج می‌برند پیشنهاد می شود.بومیان کشور پاراگوئه ازشیرن بگ  استویا همراه با چای برای تنظیم قند خون استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان دادند که میزان قند خون با مصرف استویا تنظیم و درمان خواهد شد و اگر میزان قند خون نرمال باشد، شکر برگ در کاهش آن بی تأثیر است.

استویا  رژیم ایده آل می باشد که  برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند و یا ثابت نگه دارند. زیرا قندهای موجود در این گیاه کالری ندارد و می‌توانند بدون افزودن وزن، میل به شیرینی را در افرادبه حداقل برساند.همچنین استفاده از شیرین برگ استویا می‌تواند میل به خوردن غذاهای چربی دار را کاهش دهد.کنترل اشتها از دیگر عوامل تأثیر برانگیز شیرین برگ استویا است.

بیشتر افراد معتقدند که میزان گرسنگی آنها با خوردن شیرین برگ استویا،۲۰ دقیقه قبل از وعده غذایی کاهش می‌یابد.اگرچه مطالعات علمی در این زمینه وجود ندارد اما ممکن است که گلیکوزیدهای موجود در استویا به فرونشاندن مکانیزمهای اشتیاقی مغز کمک کند و در نتیجه یک حس بی نیازی و رضایتمندی را القا نماید.استفاده از استویا به عنوان شیرین کننده در شیرنی ها و  محصولات آن ها و یا به عنوان یک نوشیدنی و میان وعده ی شیرین می‌تواند باعث کاهش وزن و یا کنترل افزایش وزن شود.

 برخی افراد براین باور هستند که مصرف گیاه استویا موجب جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود

استویا برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه استفاده می شود. به این منظور عصاره استویا را  به خمیردندان ها و دهان شویه‌ها می‌افزایند. شیرین برگ استویا در برخی محصولات دندان پزشکی  استفاده می‌شود، استویا می‌تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان شود. استفاده از استویا به عنوان شیرین کننده محصولات غذایی باعث مطلوبتر شدن آنها می‌گردد، بدون اینکه مضرات شیرین کننده‌های دیگر را داشته باشد. برزیلی‌ها از استویا برای هضم بهتر و آسانتر استفاده می‌کنند و مدتها از این گیاه به منظور تقویت معده و روده استفاده می‌شده است.

استویا را می‌توان به طور سنتی به صورت پودر یا مایع استفاده خواهد شد.پودرهای حاصل از برگ به رنگ سبز و پودرهای حاصل از استویوزاید و ریبودیوزاید A سفید رنگ می باشند.از برگ های خشک استویا برای شیرین کردن چای، شیرینی ها و... استفاده می‌شود. درحال حاضر از قرص و شکر شیرین برگ استویا نیز برای شیرین کردن چای به لیمو و چای سیاه و قهوه استفاده می‌شود.

برگ ها اصلیترین بخش گیاه استویا را تشکیل می‌دهند چراکه بیشترین شیرینی در برگ ها مجتمع شده اند.

ساقه گیاه استویا یک ساله،بسیار حساس و ظریف که بسیار باریک و نیمه چوبی و با تمایل به خم شدن می‌باشد.ساقه‌ها گیاه استویا با سرد شدن هوا خشک شده و در سطح خاک از بین می‌روند و سال بعد دوباره از دل خاک بیرون زده و  رشد می‌کنند.ساقه‌ها،شاخه‌ها و برگ ها به رنگ سبز بوده و روی آنها با پرزهای بسیار ریز، نازک و کوتاه پوشیده شده و بوی خاصی از خود متساعد می کند.استویا دارای برگ های کوچک و پهن و نوک تیز و شیرین می‌باشد.

جهت مشاوره کاشت و خرید به صورت عمده با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

منبع:ایران به لیمو

سیدحامد درویش پور

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد