به لیمو و شربت به لیمو

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 31 خرداد 1401 در ساعت 11 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 گیاه به لیمو:گیاه بومی آمریکای جنوبی  می باشد.این گیاه در اکثر بیشتر باغ ها کاشت و برگ های آن بویی معطر چون لیمو دارد و برای مصارف پزشکی از آن می توان استفاده کرد.

به لیمو:

این گیاه بوی شبیه لیمو دارد،ارتفاع درختچه ی آن به 1.5 تا2 متر نیز می رسد.دارای برگ های سبز رنگ و سر نیزه ای به اندازه 7تا10 سانتیمتر است.این گیاه در فصل پاییز شروع به گلدهی می کند.بخش بیرونی این گلها بنفش و درون آنها سفیدمی باشد.

برداشت از گیاه به لیمو

بهترین فصل برای چیدن به لیمو فصل تابستان است.برگ های گیاه را از ساقه جدا کرده و آن را در سایه خشک و در کیسه  نگهداری کنید،باید مراقب باشید که برگ سیاه نشوند و بدون از چوب ذخیره گردد.

مصارف پزشکی

  • ضدنفخ: دمنوش به لیمو بسیار مفید برای خروج گازهای گوارشی ،جلوگیری از نفخ (7تا13 برگ خشک شده  به لیمو در 1.5 لیتر آب ریخته وبعد از دم کشیدن از آن را میل نمایید)
  • تسکین دهنده معده:دمنوش به لیمو به هضم راحت تر کمک کرده و در معده ی ضعیف و عصبی از اسپام وسوءهاضمه و درد معده جلوگیری می کند.
  • مبارزه بابوی بدن دهان: افرادی که از بوی بد دهانشان رنج می برند می توانند از این دهانشویه  طبیعی استفاده کنند.
  • کمک به سیستم تنفسی: استفاده از دمنوش به لیمو می تواند به سیستم تنفسی کمک کند و باعث خروج خلط شود. از دمنوش به لیمو به عنوان ضدسرفه و در درمان سرماخوردگی نیز استفاده کرد.
  • آرامش بخش:به لیمو خاصیت آرامش بخشی که دمنوش به لیمو  می دهد و شب با خیال راحت نیز بخوابید.
  • از برگ خشک به لیمو در آشپزخانه برای طعم دهندگی به سالاد،گوشت، سبزیجات، سالادها،مرباها،کیک ها و شیرینی ها و دیگر مواد غذایی مورد استفاده  و در ساخت عطرها نیز  استفاده می شود.

دمنوش به لیمو طعم و مزه ی فوق العاده ای دارد. چند قطره از اسانس این دمنوش می تواند بدن و ذهن انسان را تازه و شاداب تر کند و برای آرامش اعصاب نیز بسیار مفید است.

فواید دمنوش به لیمو

افرادی که بیشتر در معرض اضطراب،استرس می باشند می توانند از مزایای این دمنوش به خوبی استفاده کنند. دمنوش به لیموبعد از یک روز کاری سخت در محیط  کاریتان  باعث آرامش و مسلط بر اعصاب می شود و جان تازه ای به بدنتان می دهد.دمنوش  به لیمو کنترل خواب را تنطیم و به بیماری ها و اختلالات خواب،مانندبی خوابی به خصوص در افرادی که به خاطر اختلالات ذهنی مانند اضطراب وافسردگی مشکلات خواب دارند نیز کمک کند.دمنوش به لیمو در حل مشکلات مانند: معده درد،نفخ،سو هاضمه بسیار موثر است.افرادی که از این مشکلات رنج می برند پیشنهاد می شود روزانه حداقل یک فنجان دمنوش به لیمو را استفاده کنند.سرماخوردگی یکی از شایعترین بیماری هایی می باشدکه هر فردی یک بار در سال از آن در امان نیست این مشکل را می توان با دمنوش به لیمو  و خوردن چند فنجان حل کرد.

به یاد داشته باشید از در مصرف هیچ دمنوشی زیاده روی نکنید.

تهیه دمنوش به لیمو

برای تهیه دمنوش به لیمو نیاز به 1.5 لیتر آب و 7یا12برگ تازه به لیمو و برای شیرینی آن از چند برگ استویا  تمیز و شسته شده نیاز دارید. آب را بجوشانید و وقتی  به نقطه ی جوش80 درجه خود رسید،برگ به لیمو و استویا  را به آن اضافه کنید و برای 5 دقیقه بجوشانید و به راحتی و با خیال راحت نوش جان نمایید.

خطرات
بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین طی دوران بارداری و شیردهی می بایست از مصرف مقادیر زیاد به لیمو اجتناب نمود.

ابهام‌زدایی

شربتی که به نام (شربت به‌لیمو) شناخته شده است،ربطی به گیاه به‌لیمو ندارد و از ترکیبات  آب لیمو، آب میوه،شکر و موادی دیگر ایجاد شده است.

دمنوش به لیمو با شربت به لیمو کاملا فرق دارد.

منبع:ایران به لیمو

سیدحامد درویش پور

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد