خواص درمانی به‌لیمو

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 1 مهر 1395 در ساعت 13 : 54 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نام گیاه به لیمو برای خیلی از افراد شناخته شده است:

گیاهی كه اگر بخواهیم رویش اولیه آن را پیدا کنیم طبق تحقیقات پیدا است،کشورهای آمریکای‌جنوبی مانند شیلی و...می باشند.
این گیاه امروزه در جنوب و شمال کشور کشورمان نیز کشت می‌شود و گونه‌های بومی‌ آن نیز از جنس Lippia در مناطق گرمسیری(شهرستان باشت) و نیمه‌گرمسیری وجود دارند.

به‌لیمو ،درختچه‌ای است خزان‌پذیر از خانواده شاهپسند، ارتفاع درختچه به لیمو1.5 تا 3 متر نیز می‌رسد. برگ‌های این گیاه به صورت کشیده و به رنگ سبزپررنگ و گاهنا کم رنگ هستند و به‌صورت دسته‌های سه‌تایی روی ساقه‌شان قرار می‌گیرند.

برای رشد به لیمو به هوای گرم، نور فراوان و رطوبت متوسط نیاز دارد .برای رشد به خاک‌هایی با بافت سبک نیازمند است و pH خاک مناسب برای این گیاه 5/6 ذکر شده است.

قلمه‌زدن در فصل پاییز و تابستان(مهرماه و آبان ماه) بهترین روش برای تکثیر به‌لیمو است. بهتر است جهت ریشه‌دار شدن قلمه‌ها  آن را در گلخانه کشت کرد.

برگ‌ها و پیکر رویشی تازه این گیاه، حاوی اسانسی است که بوی لیمو می‌دهد و چنان عطر  دارد که همیشه به عنوان یک گیاه معطر در باغ‌های سلطنتی اسپانیا کشت میشده است. ترکیب اصلی اسانس به‌لیمو سیترال است.
از به لیمو جهت طمع و بوی آن در سالاد،گوشت و انواع غذاها استفاده می کنند.

اگر دوست دارید به اعصابتان مسلط باشید كمی آرامش داشته باشید، كافی است مقداری چای به لیمو بنوشیم.دمنوش به لیمو  فوق العاده آرام‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است. اسانس گیاه در صنایع مختلف غذایی غذایی و در تهیه انواع عطر و ادکلن  کاربرد دارد.

به‌لیمو یکی از گیاهانی است که امروزه در باغ‌های ایرانی ها جهت اسانس آن رونق گرفته است.

منبع:ایران به لیمو

سیدحامد درویش پور

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :ایمیل اختیاری می باشد